piątek, 14 sierpnia 2009

Obecny stan maszyny

Uwagi ogólne.
Samolot należy do najcenniejszych statków powietrznych znajdujących się w zbiorach Muzeum Wojska Polskiego. Łącznie w okresie produkcji zbudowano 311 samolotów tego typu. Niestety długotrwałe przechowywania muzealiom narażonego na działanie warunków atmosferycznych oraz brak właściwej obsługi i zniszczenia dokonane w czasie przewożenia obiektu z ekspozycji w Alejach Jerozolimskich do Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej - Oddziału MWP wpłynęły wyjątkowo negatywnie na stan samolotu Jak-23. W samolocie dokonano wielokrotnych napraw malarskich, które były jedynymi pracami konserwacyjnymi przeprowadzonymi przy obiekcie. Pełna ocena stanu technicznego muzealiom będzie mogła być dokonana po przeprowadzeniu prac demontażowych skrzydeł i poszycia kadłuba.

Kadłub.
Zewnętrzna powierzchnia płatowca była wielokrotnie malowana farbami nitrocelulozowymi, wgniecenia i ubytki w poszyciu naprawiano przy pomocy szpachli poliestrowej. Wiele elementów poszycia jest głęboko skorodowana i najprawdopodobniej są to ubytki nieodwracalne. W czasie przewożenia samolotu z ekspozycji w Alejach Jerozolimskich do Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej - Oddziału MWP uległa deformacji osłona dyszy wylotowej silnika.

Stan zachowania szkieletu i wewnętrznych płaszczyzn elementów poszycia jest nieznany. Dopiero po przeprowadzeniu wstępnych prac demontażowych będzie można dokonać oceny stanu powyższych części konstrukcji.

Skrzydła z legarami i stateczniki:

W czasie przewożenia samolotu dokonano zniszczenia legarów lewego skrzydła w części przykadłubowej oraz jego poszycia, przecinając je szlifierką kątową. Krawędzie spływu na lotkach uległy daleko posuniętej korozji. Ponadto zewnętrzne zbiorniki paliwa są zdeformowane i pokryte grubą warstwą szpachli poliestrowej. Stateczniki pionowy i poziome od strony zewnętrznej są w stanie dobrym i nie posiadają śladów wgnieceń. Na lewym skrzydle urwana rurka Pitota.

Silnik:
W chwili obecnej nie można ocenić stanu jednostki napędowej. Prawdopodobnie jest ona kompletna, lecz w znacznym stopniu skorodowana. Dysza wylotowa silnika została zdeformowana w czasie transportu samolotu. Ponadto uległy zniszczeniu jej elementy mocujące.

Kabina pilota:
Brak niektórych zegarów. Ponadto przecięty wolant. Części owiewki wykonane z pleksi popękane i matowe, brak elementów mocujących.

Instalacje wewnętrzne:
Instalacja sterowania samolotem porozkręcana i niekompletna. Instalacja pneumatyczna z lewej strony kadłuba pocięta w czasie przewożenia obiektu. Stan elementów niewidocznych obecnie nieznany.

Uzbrojenie:
Brak celownika i działek kal. 23 mm. Stan gniazd uzbrojenia obecnie nieznany.

Instalacja elektryczna:

Zniszczona, brak lamp obrysowych, osłona lampy głównej wykonana z pleksi popękana i matowa.


1 komentarz:

  1. Akcja pracowników MWP ze szlifierką kątową podczas przewożenia tego samolotu niezbyt dobrze wróży przyszłości ekspnatów lotniczych. Okazuje się, że za wiele zniszczeń eksponatów nie odpowiadają warunki przechowywania a pracownicy tejże placówki. Powodzenia panowie. I patrzcie na ręce wandalom z muzeum!

    OdpowiedzUsuń