Uwagi ogólne.
Samolot należy do najcenniejszych statków powietrznych znajdujących się w zbiorach Muzeum Wojska Polskiego. Łącznie w okresie produkcji zbudowano 311 samolotów tego typu. Niestety długotrwałe przechowywania muzealiom narażonego na działanie warunków atmosferycznych oraz brak właściwej obsługi i zniszczenia dokonane w czasie przewożenia obiektu z ekspozycji w Alejach Jerozolimskich do Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej - Oddziału MWP wpłynęły wyjątkowo negatywnie na stan samolotu Jak-23. W samolocie dokonano wielokrotnych napraw malarskich, które były jedynymi pracami konserwacyjnymi przeprowadzonymi przy obiekcie. Pełna ocena stanu technicznego muzealiom będzie mogła być dokonana po przeprowadzeniu prac demontażowych skrzydeł i poszycia kadłuba.
Kadłub.
Zewnętrzna powierzchnia płatowca była wielokrotnie malowana farbami nitrocelulozowymi, wgniecenia i ubytki w poszyciu naprawiano przy pomocy szpachli poliestrowej. Wiele elementów poszycia jest głęboko skorodowana i najprawdopodobniej są to ubytki nieodwracalne. W czasie przewożenia samolotu z ekspozycji w Alejach Jerozolimskich do Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej - Oddziału MWP uległa deformacji osłona dyszy wylotowej silnika.
Stan zachowania szkieletu i wewnętrznych płaszczyzn elementów poszycia jest nieznany. Dopiero po przeprowadzeniu wstępnych prac demontażowych będzie można dokonać oceny stanu powyższych części konstrukcji.
Skrzydła z legarami i stateczniki:
W czasie przewożenia samolotu dokonano zniszczenia legarów lewego skrzydła w części przykadłubowej oraz jego poszycia, przecinając je szlifierką kątową. Krawędzie spływu na lotkach uległy daleko posuniętej korozji. Ponadto zewnętrzne zbiorniki paliwa są zdeformowane i pokryte grubą warstwą szpachli poliestrowej. Stateczniki pionowy i poziome od strony zewnętrznej są w stanie dobrym i nie posiadają śladów wgnieceń. Na lewym skrzydle urwana rurka Pitota.
Silnik:
W chwili obecnej nie można ocenić stanu jednostki napędowej. Prawdopodobnie jest ona kompletna, lecz w znacznym stopniu skorodowana. Dysza wylotowa silnika została zdeformowana w czasie transportu samolotu. Ponadto uległy zniszczeniu jej elementy mocujące.
Kabina pilota:
Brak niektórych zegarów. Ponadto przecięty wolant. Części owiewki wykonane z pleksi popękane i matowe, brak elementów mocujących.
Instalacje wewnętrzne:
Instalacja sterowania samolotem porozkręcana i niekompletna. Instalacja pneumatyczna z lewej strony kadłuba pocięta w czasie przewożenia obiektu. Stan elementów niewidocznych obecnie nieznany.
Uzbrojenie:
Brak celownika i działek kal. 23 mm. Stan gniazd uzbrojenia obecnie nieznany.
Instalacja elektryczna:
Zniszczona, brak lamp obrysowych, osłona lampy głównej wykonana z pleksi popękana i matowa.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Akcja pracowników MWP ze szlifierką kątową podczas przewożenia tego samolotu niezbyt dobrze wróży przyszłości ekspnatów lotniczych. Okazuje się, że za wiele zniszczeń eksponatów nie odpowiadają warunki przechowywania a pracownicy tejże placówki. Powodzenia panowie. I patrzcie na ręce wandalom z muzeum!
OdpowiedzUsuń