Witajcie,
Pracy mnóstwo czasu mało. Z obowiązku archiwizujemy stan obecny części maszyny - dziś podwozie główne w detalach.
Zdemontowane kolo podwozia glownego. Felga dzielona ze zdejmowanym kolnierzem. Kolnierz zabezpieczony jest pierscieniem z drutu. Opona z detka - rozmiar 570x140
Zespol hamulca bebnowego, podwozie glowne prawe - widac znaczne zuzycie okladzin ciernych
Zespol hamulca, podwozie glowne lewe - nowiutkie okladziny cierne. Widac ze wymieniali okladziny wg stanu a nie jak w samochodach - komplet (lewy i prawy)
Zdemonotowane czesci podwozia (glownego i przedniego) przeznaczone do piaskowania. Lecz zanim zostana poddane piaskowaniu chce usunac chemicznie farbe by poszukac napisow eksploatacyjnych.
Wstepnie oczyszczone tabliczki znamionowe hamulcow. To co mozna odczytac to : tormoz 570x140 (hamulec 570x140) , makc pocad ckoroct 160 (max predkosc ladowania 160 ), rok produkcji 50
Tabliczka znamionowa kola - ???? nagruzka 1340 kg - ??? ciezar 1340 kg, ??? dawlenie pniewa 6 kg/cm^2 - ??? cisnienie opony (nominalne)
sobota, 23 stycznia 2010
czwartek, 21 stycznia 2010
Sekrety i Tajemnice
Witajcie,
Oprocz prac prowadzonych przy samolocie JAK23 ciagle poszukujemy informacji na temat tego samolotu. Zupelnie przypadkowo jeden z naszych inzynierow szperajac tu i tam (Biblioteka Instytutu Lotnictwa) znalazl podreczik remontowy samolotu JAK23 z 1951 roku. Nie bylo by moze w tym nic ciekawego gdyby nie to ze ow podrecznik posiada na drugiej stronie pieczatke CEKPETNO (TAJNE) oraz numer 058 oznac to moze ze egezmplarze tej ksiazki posiadaly indywidulanie numerowanie i jak wynika z tego byly artykulami scislego zarachowania (ponizej)
Sama ksiazka znalazla sie w ILOT prawdopodobnie w momencie kiedy samolot ten mial trafic jako maszyna do jednostek wojskowych Wojska Polskiego. ILOT jako instytut panstwowy lotniczy z automayu dostawal informacje o wszlekich nowosciach lotniczych a do takich zaliczal sie ten samolot. Prosze rowniez pamietac ze ILOT byl w posiadaniu dwoch takich samolotow o cywilnych oznaczeniach (SP-GLK oraz SP-GLL), na ktorych bito rekordy - pisalismy o tym juz wczesniej - http://jak23.pl/2009/11/z-archiwow-ilot-nipublikowane-zdjecia.html oraz wiecej na temat histori JAK23 w ILOT mozna przeczytac tutaj - http://jak23.pl/2009/08/jak23-w-instytucie-lotnictwa-w.html
Wynika z tego ze ksiazka w ktorej posiadaniu jest ILOT w owych czasach nalezala do tajnych/poufnych materialow. A co zawierala w sobie ponizej skany kilku stron. Mozna powiedziec ujawiniamy tajemnice ktore od lat lezaly zamkniete przed okiem postronnych.
Mam nadzieje ze to Was zainteresuje.
Opis oprzyrzadowaia w kabinie pilot (ponizej)
Kolejne strony
I na koniec schematy podwozia
A tak to wyglada w rzeczywistosci:
Oprocz prac prowadzonych przy samolocie JAK23 ciagle poszukujemy informacji na temat tego samolotu. Zupelnie przypadkowo jeden z naszych inzynierow szperajac tu i tam (Biblioteka Instytutu Lotnictwa) znalazl podreczik remontowy samolotu JAK23 z 1951 roku. Nie bylo by moze w tym nic ciekawego gdyby nie to ze ow podrecznik posiada na drugiej stronie pieczatke CEKPETNO (TAJNE) oraz numer 058 oznac to moze ze egezmplarze tej ksiazki posiadaly indywidulanie numerowanie i jak wynika z tego byly artykulami scislego zarachowania (ponizej)
Sama ksiazka znalazla sie w ILOT prawdopodobnie w momencie kiedy samolot ten mial trafic jako maszyna do jednostek wojskowych Wojska Polskiego. ILOT jako instytut panstwowy lotniczy z automayu dostawal informacje o wszlekich nowosciach lotniczych a do takich zaliczal sie ten samolot. Prosze rowniez pamietac ze ILOT byl w posiadaniu dwoch takich samolotow o cywilnych oznaczeniach (SP-GLK oraz SP-GLL), na ktorych bito rekordy - pisalismy o tym juz wczesniej - http://jak23.pl/2009/11/z-archiwow-ilot-nipublikowane-zdjecia.html oraz wiecej na temat histori JAK23 w ILOT mozna przeczytac tutaj - http://jak23.pl/2009/08/jak23-w-instytucie-lotnictwa-w.html
Wynika z tego ze ksiazka w ktorej posiadaniu jest ILOT w owych czasach nalezala do tajnych/poufnych materialow. A co zawierala w sobie ponizej skany kilku stron. Mozna powiedziec ujawiniamy tajemnice ktore od lat lezaly zamkniete przed okiem postronnych.
Mam nadzieje ze to Was zainteresuje.
Opis oprzyrzadowaia w kabinie pilot (ponizej)
Kolejne strony
I na koniec schematy podwozia
A tak to wyglada w rzeczywistosci:
wtorek, 12 stycznia 2010
Demontaz goleni przedniej + drobne prace
Aktualnie prace koncentruja sie na detalach wymontowanych z kadluba - dzis zajelismy sie golenia przednia ktora zostala rozmontowana na czesci pierwsze. Dzieki takiemu zabiegowi latwiej bedzie wyczyscc poszczegolne elementy a nastepnie zlozyc ostatecznie w calosc. Ponizej zdjeciowa rejstracja detali goleni przedniej. Poszukujemy opony gdyz oryginalna jest popekana i zniszczona dlugotrwalymd zialaniem warunkow atmosferycznych i nie nadaje sie do ponownego mozntazu.
Golen w calosci
Widelec - przod (zdj. lewe), tyl (zdj.prawe)
Detale goleni:
W ramach drobnych prac ktore nalezy wykonac aktualnie nitowane sa na nowo kotwiczki mocujace sruby przytrzymujace luk dostepowy do zbiornikow paliwa.
Golen w calosci
Widelec - przod (zdj. lewe), tyl (zdj.prawe)
Detale goleni:
W ramach drobnych prac ktore nalezy wykonac aktualnie nitowane sa na nowo kotwiczki mocujace sruby przytrzymujace luk dostepowy do zbiornikow paliwa.
poniedziałek, 11 stycznia 2010
Studenci z KNL wlaczaja sie w renowacje.
Zapalency z Politechniki Warszawskiej a dokladniej z Kola Naukowego Lotnikow na MEiLu aktywnie wlaczyli sie w renowacje samolotu JAk23 prowadzona przez pracownikow EDC. Dzieki dodatkowym osobom, czesc prac zostanie wykonana szybciej i przed zaplanowana data. Podobnie jak pracownicy EDC studenci z wydzialu MEiL (Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa)lacza przyjemne hobby z pozytecznym.
Wydzial Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa PW
Ponizej - stol do demontazu podwozia.
Wydzial Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa PW
Ponizej - stol do demontazu podwozia.
niedziela, 10 stycznia 2010
czwartek, 7 stycznia 2010
Oszklenie kabiny
Przygotowujemy sie do wymiany oszklenia kabiny, aktualnie oryginalne plexi jest popekane, w wielu miejscach brakuje czesci oszklenia. Plan jest aby zrobic kopyto na ktorym poznij przy pomocy formowania termicznego stworzyc nowe oszklenie.
ponizej aktualny stan oslony, wyraznie widac ze jest dosc mocno nadgryziona zebem czasu - cala popekana, z brakujacymi fragmentami oraz nieprzezroczysta.
ponizej aktualny stan oslony, wyraznie widac ze jest dosc mocno nadgryziona zebem czasu - cala popekana, z brakujacymi fragmentami oraz nieprzezroczysta.
środa, 6 stycznia 2010
Wracamy do pracy
W nowym Roku z jeszcze wiekszym zapalem ruszylismy do pracy, przed nami juz ciezka praca i mniej spektakularne efekty niz w zeszlym roku. Wiekszosc czesci, ktore zamierzalismy odkrecic zostala odkrecona (centroplat, golenie, oslona kabiny, panele inspekcyjne, oslona silnik, etc.)
Aktualnie przystepujemy do zmudnej pracy - odkrecania/rozbierania kotwiczek mocujacych poszczegolne oslony (zbiornik paliwa, oslony wziernikowe do silnika) oraz czyszczenia calosci z pozostalosci poprzednich malowan. Najwiecej czasu zejdzie wlasnie na dokladnym oczyszczeniu samolotu ze pokryc srebrnej farby i przywrocenie go do planowanego blasku.
W miedzyczasie szykujemy sie do zrobienia nowego oszkelnia kabiny - przygotowywany jest foremink ktory pozniej zostanie wykorzystany do giecia plexi.
Aktualnie przystepujemy do zmudnej pracy - odkrecania/rozbierania kotwiczek mocujacych poszczegolne oslony (zbiornik paliwa, oslony wziernikowe do silnika) oraz czyszczenia calosci z pozostalosci poprzednich malowan. Najwiecej czasu zejdzie wlasnie na dokladnym oczyszczeniu samolotu ze pokryc srebrnej farby i przywrocenie go do planowanego blasku.
W miedzyczasie szykujemy sie do zrobienia nowego oszkelnia kabiny - przygotowywany jest foremink ktory pozniej zostanie wykorzystany do giecia plexi.
Subskrybuj:
Posty (Atom)