poniedziałek, 14 czerwca 2010

Wiecej o malowaniu

W oryginale, producent stosował w zasadzie jeden rodzaj farby : RAL 6003 - oliwkowo zielony. Tym kolorem były pomalowane wszystkie elementy samolotu takie jak: golenie podwozia, wnęki podwozia, luki, pokrywy oraz cale wnętrze kabiny wraz z wyposażeniem. Jedyny wyjątek stanowiły felgi podwozia które były zabezpieczane specjalna farba w kolorze przypominającym RAL 6016 - turkusowa zieleń. Warto tez podkreślić ze nie wszystkie elementy samolotu były malowane dotyczy to w szczególności stalowych (30HGSA) okuć na których brak powłoki lakierniczej miał ułatwić wykrycie rodzących się pęknięć. Natomiast okucia wykonane z duralu były malowane - w kolorze oliwkowo zielonym.

Niestety lata eksploatacji pomnikowej i muzealnej tych samolotów ustanowiły nowy standard malowania. Kolor oliwkowo-zielony został wyparty przez inne kolory, przeważnie szare. Dlatego tez wszystkie zachowane w Polsce samoloty posiadają wnętrze kabiny w kolorze szarym, podobnie jak i golenie podwozia. Aby częściowo zaspokoić gusty historyków, wnętrze kabiny naszego samolotu zostało pomalowane w "standardzie pomnikowym" kolorem RAL7023 - szary. Natomiast pozostałe elementy samolotu i jego wyposażenia zostały już pomalowane wg wzorca producenckiego. Dotyczy to np fotela czy goleni podwozia i jego wnęk.

Osobna sprawa dotyczy powierzchni zewnętrznych - w oryginale samolot był nie malowany, niestety lata zrobiły swoje i cześć powierzchni uległa już znacznej korozji. Aby zabezpieczyć samolot na przyszłość nasz egzemplarz został w związku z tym pomalowany "farba udająca aluminium".

Kuba

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz